Dlaczego tak niechętnie przeglądamy materiały reklamowe?

Reklamy towarzyszą nam praktycznie wszędzie. Jeśli oglądamy telewizję, bo leci jakiś program albo interesujący film, to jest wielkie prawdopodobieństwo, że zaraz nasz seans zostanie przerwany odpowiednią ilością reklam. W tych reklamach zobaczymy niemalże wszystko – maszynki do golenia, reklamy biur podróży, zobaczymy tam polecaną przez specjalistów karmę dla zwierząt, jak również najnowszą kolekcję ubrań znanej marki odzieżowej. Reklam tych będzie mnóstwo i zdążymy w tym czasie zrobić trzy herbaty i jeszcze je wypić, by nasz seans zaczął się na nowo. Podobnie jest gdy słuchamy naszej ulubionej muzyki w radiu. Najczęściej włączamy radio, jak jedziemy samochodem, bo w samochodzie ważny jest to, by czuć się zrelaksowanym, by nie było monotonnie, co muzyka świetnie nam zapewnia. Gdy jednak wsiadamy do samochodu zazwyczaj jedyne, co zdążymy usłyszeć, to końcówka znanej piosenki, po której następuje szereg reklam. W tych krótkich reklamach także pojawiają się wzmianki o różnorodnych artykułach, które warto kupić, polisach ubezpieczeniowych, które warto wykupić, jak również kosmetykach samochodowych, dzięki którym nasze auto będzie błyszczeć. Myślimy wówczas, że mamy strasznego pecha, bo zawsze, gdy wybieramy się w krótką trasę i chcemy choć przez chwilę posłuchać ulubionej muzyki, to wypadają reklamy. To jednak nie my mamy pecha – to tych reklam jest po prostu tak dużo i puszczane są one tak często. A ulotki? Przecież te materiały reklamowe również wręczane są nam niemal na każdym kroku – czy to pod supermarketem, czy też zostawiane są na klatkach schodowych. Nieważne gdzie, ważne, że są wszędzie.

Czytać czy nie czytać?

I o ile czasami nie mamy wyboru nie słyszeć reklam radiowych, bo moglibyśmy oczywiści wyłączyć radio, ale wówczas nie słyszelibyśmy, kiedy zaczyna lecieć muzyka, i o ile nie mamy również wyboru przegapić niektórych reklam w telewizji, o tyle sytuacja jest już prostsza w kwestii rozdawanych nam na ulicy materiałów reklamowych w postaci ulotek. Fakt, że dystrybucja ulotek odbywa się już wszędzie i że jest wszechobecna nie musi nam w tym wcale przeszkadzać. Jeśli bowiem ktoś wręcza nam wspomnianą ulotkę, to możemy grzecznie odmówić jej przyjęcia, mamy takie prawo, bo dystrybucja ulotek nikomu, żadnemu konsumentowi nie nakazuje czytania takich materiałów. Czasami bierzemy te materiały reklamowe tylko i wyłącznie dlatego, że roznoszenie ulotek to zajęcie, którym trudnią się ludzie młodzi pracujący uczciwie i może im być niemiło, jeśli nikt od nich takiej ulotki nie weźmie. Zazwyczaj jednak nawet, jeśli weźmiemy taką ulotkę, to i tak jej nie czytamy albo tylko rzucimy okiem.

Może jednak powinniśmy przeczytać?

Ale fakt jest taki, że największą szkodę robimy samym sobie, bo roznoszenie ulotek to proces, który odbywa się po coś – mianowicie możemy dzięki materiałom reklamowym dowiedzieć się, jakie są najnowsze oferty znanych firm, na czym możemy zaoszczędzić. Może jednak czasami warto na takie materiały reklamowe zerknąć nie tak pobieżnie, jak robimy to zwykle.

Dodaj komentarz