Łożyska toczne a ślizgowe.

Łożysko jest jednym z bardziej istotnych elementów we wszystkich urządzeniach mechanicznych, gdzie istotnym jest podtrzymywanie innej części urządzenia w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy czy też przesuwny. Dzięki powstaniu łożysk, obecna technologia umożliwia nam produkcję pojazdów samochodowych, pociągów, rowerów, łodzi, a także wózków dziecięcych, bowiem wszędzie tam zachodzi konieczność podtrzymywania jednych elementów względem urządzenia i jednoczesne umożliwienie im względnego ruchu obrotowego. Przyjrzyjmy się jednak nieco bliżej łożyskom tocznym oraz łożyskom ślizgowym, aby precyzyjnie poznać różnice pomiędzy nimi.

Łożyska toczne.

Jest to łożysko składające z dwóch pierścieni, pomiędzy którymi znajdują się elementy toczne (kulki, wałki, igiełki). Wewnętrzny pierścień osadzany jest na czopie wału lub też innym elemencie. Pierścień zewnętrzny natomiast montowany jest w innym elemencie, na przykład w kole samochodu, dzięki czemu możliwy jest jego względny ruch obrotowy z zachowaniem pozycji stałej względem całego pojazdu. Pomiędzy pierścieniami zamieszczone są odpowiednie elementy toczne, czyli wspomniane wcześniej kulki, wałki, lub igiełki, i to one odpowiadają za umożliwianie ruchu obrotowego pierścieni względem siebie. Generalnie rzecz biorąc, tego typu łożyska możemy zastosować wszędzie tam, gdzie chcemy zapewnić ruch obrotowy dwóch elementów względem siebie, bądź jednego względem drugiego, z zachowaniem ich stałej pozycji względem siebie. Oczywiście do tego, w łożyskach tocznych stosuje się koszyczki, utrzymujące elementy toczne w stałej pozycji, uszczelnienia, zapewniające lepszą wydajność pracy i odporność na trudne warunki, oraz wiele innych udogodnień, poprawiających znacznie parametry techniczne konkretnego łożyska oraz jego wytrzymałość.

Aby prawidłowo dobrać łożysko toczne do konkretnego zastosowania, należy skorzystać z odpowiedniego algorytmu, uwzględniającego parametry pracy łożyska, czyli przede wszystkim:

  • Obciążenie statyczne
  • Prędkość obrotową
  • Intensywność użytkowania
  • Sposób smarowania i chłodzenia

Tylko poprzez uwzględnienie wszystkich tych aspektów możliwe będzie prawidłowe dobranie łożyska do konkretnego zastosowania.

Łożyska ślizgowe

Ten typ łożysk działa w zasadzie podobnie do łożysk tocznych, niemniej jednak nie posiada ruchomych elementów pośredniczących pomiędzy pierścieniami. Są to łożyska nieco mniej wydajne, niemniej jednak można je stosować w określonych warunkach. Wśród łożysk ślizgowych wyróżnić możemy:

  • Łożyska ślizgowe suche
  • Łożyska ślizgowe powietrzne
  • Łożyska ślizgowe olejowe
    • Olejowe hydrodynamiczne
    • Olejowe hydrostatyczne

Łożyska ślizgowe będą wykorzystywane głównie do połączeń słabo obciążonych i mniej odpowiedzialnych.

Warto tutaj sprawdzić sobie profesjonalny katalog łożysk, gdzie znajdziemy ich wszystkie rodzaje, oraz będziemy mogli sprawdzić ich parametry techniczne, co pozwoli na precyzyjny ich dobór do konkretnych zastosowań.

Dodaj komentarz