Akcja serwisowa z wymianą EGR

Specyfiką krajowego rynku samochodów jest znaczna sprzedaż używanych aut z zagranicy. Szczególnym powodzeniem cieszą się modele marek niemieckich, w BMW. Innym wyróżnikiem polskiej branży motoryzacyjnej jest wzrastający procentowo udział marek premium zarówno w sprzedaży pojazdów używanych, jak również nowych. Mimo różnic w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej, są i podobieństwa. Wiele z nich dotyczy ochrony gwarancyjnej i pogwarancyjnej, w tym akcji serwisowych związanych z konkretnym modelem pojazdu czy typem jednostki napędowej.

Problemy z EGR

W czasach coraz szybszego wprowadzania na rynek kolejnych generacji samochodów nawet najlepszym zdarzają się jakościowe i wizerunkowe wpadki. Przykładem jest akcja serwisowa BMW, związana z uszkodzoną chłodnicą zaworu EGR. Niewielki komponent popularny w jednostkach napędowych zasilanych olejem napędowy odpowiada za obniżenie temperatury spalin – część z nich po pierwszym spalaniu ponownie kierowana jest do komory silnika, gdzie staje się składnikiem mieszanki paliwowo-powietrznej. Prawidłowo funkcjonujący zawór EGR wpływa i na obniżenie zużycia paliwa, i na mniejszą emisję spalin (szczególnie tlenków azotu). Okazuje się jednak, że zawór EGR lub jego poszczególne elementy mogą być awaryjne, nawet przy stosunkowo niewielkim przebiegu i regularnym interwale przeglądów. I tak stało się w przypadku BMW, marki cenionej między innymi za znakomite i dynamiczne silniki wysokoprężne. Usterki EGR przede wszystkim mogą dotknąć samochodów BMW serii 5 (F10/F11), wyposażonych w silniki diesla o pojemności 2,0 i 3,0 l, które opuściły bramy fabryki w latach 2010-2017. Problemy z zaworem EGR objawiają się spadkiem osiągów i nieharmonijną pracą silnika. Ponadto może pojawić się zapach spalonego oleju, przez lata będący objawem wypalonej usterki pod głowicą. Pierwszym niepokojącym sygnałem o uszkodzeniu EGR jest zaświecenie się kontrolki (check engine). Nie należy bagatelizować tego komunikatu, nawet jeśli nie występują inne, wcześniej wymienione, objawy. W skrajnych przypadkach uszkodzenie zaworu EGR grozi pożarem w komorze silnikowej – więcej informacji znajdziecie na: https://tvn24bis.pl/moto,99/bmw-naprawi-324-tys-samochodow-zagrozonych-pozarem-w-europie,859579.html

Przeciwdziałania

Wychodząc przeciw specyfice polskiego rynku, BMW podjęło decyzję, że właściciele wszystkich jeżdżących po krajowych drogach samochodów z mogącej sprawiać problemy serii, mają zapewnioną bezpłatną wymianę wadliwego podzespołu. Co ważne, usługa ta dotyczy też samochodów bez gwarancji, w tym serwisowanych poza autoryzowanymi stacjami bawarskiej marki. Akcja serwisowa BMW to przykład, jak powinien zachować się producent w podobnej sytuacji, nawet jeżeli pierwsze sygnały o problemach z EGR pojawiły się przed kilkoma laty.

Dodaj komentarz