Dowiedz się, co o twojej firmie sądzą klienci

Dzięki różnorodnym formom przeprowadzania badań opinii publicznej można dowiedzieć się, co o poszczególnych firmach i ich towarach oraz usługach sądzą klienci. A opinia taka wcale nie jest bez znaczenia, o czym zresztą świadczy fakt, iż tak wiele przedsiębiorców skłania ludzi do wzięcia udziału w badaniach i wyjawienia swojej opinii na temat poszczególnych produktów lub działalności danej korporacji. Firmy istnieją przecież dla klientów, a nie klienci dla firm, zatem to właśnie do klientów trzeba dostosowywać działalność korporacji i ogólnie rzecz ujmując rynek w różnych branżach.

Jaki sposób jest najlepszy?

Opinię publiczną bada się na różne sposoby. Można wykorzystać do tego najnowocześniejszą technologię i przeprowadzić badania poprzez Internet. Tak robi wiele przedsiębiorców, bo idą oni z duchem czasu. Jeśli jest możliwość przeprowadzenia internetowych ankiet, to dlaczego mieliby z niej nie skorzystać, skoro jest to sposób łatwy i skuteczny? Problem w tej kwestii polega jednak na tym, że nie ma wówczas żadnego kontaktu pomiędzy osobą badaną, a badającą, a to również może mieć wpływ na wyniki badań. Innym sposobem jest przeprowadzenie ankiet ulicznych, czyli tak zwanych sond. Zajmuje to jednak wiele czasu, bo w tym samym momencie można ankietować zazwyczaj tylko jedną osobę. Nie da się więc ukryć, że ten sposób badania opinii publicznej jest bardzo czasochłonny, choć oczywiście pozytywnym aspektem takich badań jest bezpośredni kontakt osoby badającej z badaną. Bardzo popularną formą są również tak zwane badania fokusowe, które wykorzystuje się coraz częściej i coraz chętniej. Wspomniane badania fokusowe dają możliwość przebadania kilku osób w jednym czasie, bo badania przeprowadzane są w grupach 6-8 osobowych. Wyniki takich badań są jak najbardziej wiarygodne, bo podczas tego procederu również badani mają bezpośredni kontakt z osobą, która ma za zadanie dowiedzieć się ich opinii, a taki kontakt na pewno wpływa na rezultaty całego badania. Jak zostało wspomniane już wcześniej, sposób ten wykorzystywany jest coraz chętniej i staje się coraz bardziej popularny. Powoli staje się on liderem jeśli chodzi o różnorodne formy pozyskiwania opinii publicznej, zatem istnieje możliwość, że badania fokusowe staną się nawet bardziej popularne od ankiet internetowych oraz sond ulicznych.

Krótka charakterystyka

Badania fokusowe inaczej nazywa się w skrócie fgi. Skrót ten pochodzi od anglojęzycznej nazwy tych badań, bowiem w języku angielskim badania fokusowe to po prostu Focus Group Interviews, co na język polski tłumaczy się jako zogniskowane wywiady grupowe. Takie badania, lub inaczej mówiąc fgi, charakteryzują się wysoką skutecznością głównie ze względu na fakt, że w ciągu jednej rozmowy można przebadać kilka osób. Badania odbywają się w specjalnie przygotowywanych do tego celu salach, czyli fokusowniach. Takie sale można wynająć, jeśli nie dysponuje się swoimi, a w większości przypadków nie dysponuje się swoimi pomieszczeniami, bo muszą one być wyposażone w odpowiedni sprzęt.

Dodaj komentarz