Rynek łożysk jest bardzo rozbudowany, zaś dostępnych typów, modeli i rodzajów łożysk znajdziemy na nim całe tysiące. Każde łożysko będzie charakteryzować się zupełnie innym zastosowaniem i przeznaczeniem, dlatego też, będąc mechanikiem samochodowym, czy też konstruktorem maszyn i urządzeń, warto znać przynajmniej podstawowy podział łożysk, który pozwoli nam skutecznie dobierać łożyska do naszych potrzeb względem ich parametrów technicznych. W wielu przypadkach jest też tak, iż można będzie zastosować zamiennie różne łożyska, w zależności od konkretnego przypadku. Trzeba będzie więc pewną wiedzę w tym zakresie posiadać.
Łożyska stożkowe
Jednym z przykładów łożysk specjalnego zastosowania będą łożyska stożkowe, składające się z pierścieni ze stożkowymi bieżniami i wałeczków w kształcie ściętego u góry stożka. Przeznaczone są do osiowego ustawiania wału w oprawie, a jednocześnie zdolne są do przenoszenia obciążeń tak osiowych jak i promieniowych. Łożyska tego rodzaju dopuszczają bardzo mały poziom niewspółosiowości wału i oprawy, a więc musimy tutaj pamiętać o wysokiej precyzji dopasowania tych elementów. Dostępne do naszej dyspozycji są zarówno łożyska stożkowe jednorzędowe, jak również dwurzędowe oraz czterorzędowe (rzadko stosowane). Przeznaczone są one do przenoszenia stosunkowo dużych obciążeń promieniowych z jednoczesnym, osiowym ustawieniem wału. Pozbawione są one reakcji osiowej przez wzgląd na fakt symetrycznej budowy. Bardzo ważne jest tutaj także to, iż łożyska stożkowe zdolne są do przenoszenia obciążeń osiowych tylko w jednym kierunku a co za tym idzie, zachodzi tutaj konieczność zastosowania dwóch łożysk na jednym wale. Są to także łożyska rozłączne, co wpływa na znaczne ułatwienie procesu ich montażu.
Łożyska kulkowe skośne.
Kolejnym, podobnym do łożysk stożkowych typem łożysk, są tutaj łożyska kulkowe skośne. Podobnie jak w przypadku łożysk stożkowych, są w stanie przenosić jednocześnie obciążenia promieniowe i osiowe, a ich konstrukcja gwarantuje bardzo dobre warunki łożyskowania. Przeznaczone są do osiowego ustalenia wału, lub też przenoszenia dużych obciążeń osiowych. Charakteryzują się wysokim poziomem dokładności położenia czół pierścienia, co ułatwia i przede wszystkim umożliwia zestawienie w pary w układzie zbieżnym X oraz rozbieżnym O. tak samo jak w przypadku łożysk stożkowych, będziemy mieć do dyspozycji łożyska jednorzędowe oraz jednorzędowe dwukierunkowe, jak i dwurzędowe. Są to łożyska specjalnego przeznaczenia toteż ich stosowanie nie należy do najpowszechniejszych. Z reguły wykorzystywane będą w specjalistycznych obrabiarkach do metalu, gdzie wymagane będą wysoki klasy dokładności osiowego ustalenia wału, co nie jest możliwe przy zastosowaniu innych modeli łożysk.