Nowość w badaniach konsumenckich

Badania konsumenckie są takie same od lat. Praktycznie cały czas wykorzystuje się te same formy badania opinii publicznej. Głównie są to badania telefoniczne oraz popularne ankiety. Jeśli chodzi o badania telefoniczne, to nie ma nic dziwnego w tym, że są one wykorzystywane tak często i że jest to prawdopodobnie ulubiony sposób na badanie konsumentów pod kątem ich opinii na temat współczesnego rynku i poszczególnych jego branż. Przede wszystkim dlatego, że badania telefoniczne są bardzo łatwe w organizacji. W zasadzie niewiele potrzeba, by takie badania na szeroką skalę zorganizować. Wystarczy tylko…telefon, jak zresztą wskazuje sama nazwa – są to przecież badania telefoniczne, więc trzeba mieć telefon, dzięki któremu będzie można skontaktować się z konsumentem. Skąd jednak wiedzieć, do którego konsumenta dzwonić? Skąd pozyskać numery? Do tego celu służą bazy biznesowe, w których mieszczą się dane konsumentów korzystających z usług danych usługodawców czy kupujących wyroby danych producentów. Pracownik agencji badawczej musi wiedzieć, który klient ma cokolwiek wspólnego na przykład z branżą kosmetyczną, jeśli to właśnie ta branża podlega aktualnym badaniom. Pozyskanie takich numerów odbywa się w bardzo szybkim czasie – wystarczy kupić wspomnianą bazę biznesową i wykonywać połączenia telefoniczne. Oczywiście każda forma badań konsumenckich ma utrudnienia. Na przykład w badaniach cati, czyli inaczej mówiąc badaniach telefonicznych przeszkodą może być fakt, że konsumenci nie przepadają za tego typu badaniami i albo nie zgadzają się na to, żeby wziąć udział w badaniu albo po prostu bez słowa rozłączają się. Mają takie prawo, choć nie trzeba nikomu tłumaczyć, ze jest to raczej niegrzeczne. Jeśli natomiast chodzi o ankiety, to on również są bardzo popularną formą badania opinii konsumenckiej i dość często wykorzystuje się je do zbierania danych, opinii i sugestii klientów, choć ankiety dla wielu z nas są już najzwyczajniej w świecie męczące i nużące.

Inne formy badań

Konsumenci często więc twierdzą, że wśród badań konsumenckich powinno pojawić się coś nowego, świeżego, coś, co wprowadziłoby jakąś innowację i zachęciło ludzi do brania udziału w takich badaniach. Takimi badaniami, które cieszą się coraz większą popularnością są badania fokusowe, które zachęcają samą formą, bo jest ona po prostu ciekawa. Do zorganizowania badań fokusowych potrzebne są specjalne sale fokusowe czyli inaczej mówiąc fokusownie, które wyposażone są w poglądownie i sprzęt do nagrywania. Badania fokusowe są rejestrowane, bo moderator nie byłby w stanie zapamiętać odpowiedzi wszystkich uczestników – trzeba wiedzieć, że w badaniach fokusowych jednorazowo udział może wziąć nawet 8 osób. To również znacznie przyspiesza badania konsumenckie, bo więcej osób zbadać można za jednym razem. I choć istnieją różne rodzaje badań ankietowych, to nawet najciekawsza ich forma nie zastąpi całkowicie innowacyjnych badań fokusowych.

Dodaj komentarz