Psychologia wyglądu – jak strój wpływa na odbiór?

Wydaje się, że umiejętności i sposób podejścia do klienta liczą się bardziej niż wygląd? Teoretycznie tak. Mimo wszystko przedstawiciel firmy reklamowej, która pertraktuje z klientem, ubrany w spodnie od dresu i buty sportowe może osiągnąć mniej niż przedstawiciel tej samej oferty w eleganckim ubraniu pachnącym świeżością.

Pierwsze wrażenie w biznesie

7 sekund – tyle jest potrzebne, aby odbył się pierwszy etap spotkania biznesowego, czyli tzw. pierwsze wrażenie. Tylko tyle i aż tyle. Trzeba się dobrze przygotować, aby odpowiednio wypaść. Kwestię gestów i zachowań na razie zostawimy, a skupimy się na wizerunku zewnętrznym.

Mimo że faktycznie to umiejętności są najważniejsze, strój jest nieodłącznym elementem naszej prezentacji w rozmowach biznesowych z klientem. Klient wcale nie musi być wymagający, żeby oczekiwać szacunku i profesjonalizmu wyrażanych poprzez ubranie.

Dress Code to jedna z podstawowych zasad rządzących w świecie biznesu. Nie ma w tym nic dziwnego – tak samo ważny jest podczas szkolnej akademii, w kościele czy na boisku sportowym. Trzeba umiejętnie szafować ubraniem i stylem, aby móc osiągnąć korzyści i dobrze się zaprezentować.

Co mówi o Tobie strój?

Możemy się zaklinać, a nawet ćwiczyć w niezwracaniu uwagi na strój, ale prawda jest taka, że podczas każdego spotkania najpierw patrzymy na ubiór. Ubiór mówi nam, czy mamy do czynienia z osobą kompetentną, dobrze przygotowaną i zorganizowaną, czy też z roztrzepaną, niezbyt pewną siebie. Osoba ze strojem właściwie dobranym do sytuacji jest w stanie osiągnąć więcej niż ta, która nie do końca dopasowała się do sytuacji.

Dużą rolę odrywają kolory. Najlepiej postawić na stonowane barwy, biel, błękit, granat, szarość, brąz, beż, delikatną czerwień, czerń. Wybór jednego (lub kilku) z tych kolorów pozwala wydawać się bardziej kompetentnym w oczach odbiorców. Epatowanie ciałem nie jest zbyt dobrze widziane – profesjonalizm zakłada stosowanie technik wynikających jedynie z wiedzy.

Dzięki ubraniu można przyczynić się do sukcesu w prowadzonych rozmowach biznesowych. Warto dowiedzieć się więcej choćby podczas szkoleń nt. Dress Code’u.

Dodaj komentarz